top of page

Aanpak

Tijdens deze begeleiding zal je onder andere:

  • ontdekken of je een conceptueel denker, lijndenker of ergens daartussenin bent, wat de verschillen zijn en waarom dit impact kan hebben op je prestaties in het onderwijs

  • effectieve planningsmethoden leren en hoe je deze kunt volhouden

  • inzicht krijgen in hoe je hersenen werken

  • andere manieren leren om de leerstof te verwerken en te herhalen, wat leidt tot betere resultaten

  • technieken aanleren voor snellezen

  • op je eigen manier leren mindmappen

  • effectiever leren communiceren om beter begrepen te worden door anderen

  • zelfvertrouwen opbouwen door inzicht in je eigen vaardigheden

Over

Conceptueel denken, ook wel bekend als neurodiversiteit, is een andere manier van informatie begrijpen. Dit komt voor bij mensen met ADHD, dyslexie, dyscalculie, autisme, hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en bij mensen zonder specifieke ‘labels’.

 

Als je op deze manier denkt kun je bijvoorbeeld vanuit het grote plaatje naar de details kijken en eerst oplossingen bedenken voordat je naar de details kijkt. Je kan dan ook, buiten de ‘normale’ manier van denken ideeën bedenken en verbanden zien die anderen misschien niet zien.

 

Onze maatschappij en ons schoolsysteem volgen meestal een recht pad, van A naar Z, van begin tot eind. Als je anders denkt kan het soms heel lastig zijn om bijvoorbeeld een verhaal op deze manier (op een toets) te herhalen.

 

Anders denken heeft dan ook invloed op hoe je informatie begrijpt, onthoudt en vertelt.

 

Op school kan het lastig zijn als je anders denkt. Het gewone schoolsysteem past niet altijd bij je denkstijl. Hierdoor voel je je misschien niet begrepen of voel je je er niet bij horen.

bottom of page